Στην τελική ευθεία για την πλήρη έναρξη της λειτουργίας του, εισέρχεται ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου TAP, αφού πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή του ελληνικού τμήματος και ήδη ξεκίνησε η σταδιακή δοκιμαστική λειτουργία.
Στόχος είναι να ξεκινήσουν οι παραδόσεις φυσικού αερίου εντός του 2020 σε Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία, καθώς η εμπορική λειτουργία του αγωγού έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον επόμενο Οκτώβριο. Προοπτικά, μέσω του TAP αναμένεται να τροφοδοτηθούν και άλλες χώρες των Βαλκανίων.
Ο αγωγός συνδέει τα ευρωπαϊκά δίκτυα με μία νέα πηγή φυσικού αερίου, δηλαδή το νέο κοίτασμα του Αζερμπαϊτζάν Σαχ Ντενίζ 2 και μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή, ειδικά μετά την ολοκλήρωση και του αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ο οποίος έχει αρχίσει ήδη να κατασκευάζεται.
Διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας
Ο TAP είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας τόσο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού θα συμβάλει στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου και τον περιορισμό της εξάρτησης από την Ρωσία.
Άλλωστε επειδή ακριβώς συμβάλλει στην πολιτική της ΕΕ για διαφοροποίηση των οδών και των πηγών προμήθειας αερίου ο TAP, στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI)».
Αξίζει να σημειωθεί εξάλλου ότι ο TAP, αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, με σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία: τόσο τα υλικά και οι εργολαβίες κατασκευής όσο και η μεγάλη πλειονότητα των εργαζομένων προέρχονται από την ελληνική αγορά και τις τοπικές κοινωνίες.
Στα 10 δισ. κ.μ. η αρχική μεταφορική ικανότητα
Η διαδρομή του TAP που ξεκινάει από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα, και μέσω Αλβανίας και Αδριατικής καταλήγει στην Ιταλία, θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ.
Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει θα είναι τα 2.100 μέτρα στα αλβανικά όρη, ενώ το βαθύτερο σημείο που θα υποδεχθεί το υποθαλάσσιο τμήμα θα είναι τα 820 μέτρα στην Αδριατική Θάλασσα.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, ποσότητα που επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη.
Στο μέλλον, η μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ. με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, ενώ θα διαθέτει ακόμη δυνατότητα «φυσικής αντιστροφής ροής», θα μπορεί, δηλαδή, να διοχετεύει φυσικό αέριο από την Ιταλία προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε περίπτωση διακοπής της ροής ή σε περίπτωση που απαιτείται μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα για τον εφοδιασμό της περιοχής με πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου.
Τροφοδοσία Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας με φυσικό αέριο
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο TAP συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου στη Νέα Μεσημβρία, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει ένα σημείο σύνδεσης στην Κεντρική Μακεδονία και δύο σημεία στη Δυτική Μακεδονία, προκειμένου μελλοντικά να ενωθούν με αυτόν δίκτυα αγωγών για τη διανομή φυσικού αερίου στις συγκεκριμένες περιοχές της χώρας.
Η δοκιμαστική λειτουργία θα διαρκέσει αρκετούς μήνες, ωστόσο μέσα στο 2020 θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού με την έναρξη παραδόσεων φυσικού αερίου στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά.
Το φυσικό αέριο για τη δοκιμή του ΤΑΡ προέρχεται από τον αγωγό ΤΑΝΑΡ που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στην Τουρκία, και θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον λεγόμενο νότιο διάδρομο φυσικού αερίου, συνολικού μήκους άνω των 4.000 χιλιομέτρων που σχεδιάστηκε προκειμένου να εξασφαλίσει μια νέα πηγή εφοδιασμού της Ευρώπης.
Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%). Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε το Μάιο του 2016 και ο προϋπολογισμός του έργου ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ.
Εντός 2020 οι πρώτες παραδόσεις αερίου σε Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία
κλξχψλωκξ
ζ<,χψζχψζχψ
πηγή worldenergynews.gr